سالمندی فعال، فردایی برای همه

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در مراسم جشنی که به‌مناسبت هفته سالمند باحضور جمعی از سالمندان، مدیران و مسئولین فنی مراکز سالمندان و مراکز ویزیت در منزل و مراقبت در منزل که به سالمندان ارائه خدمت می‌نمایند، گفت: اجرای طرح مراقبت از سالمندان در جهت آموزش روش‌ها و شیوه های صحیح زندگی، لزوم همکاری بین بخشی بیشتر در جهت رفع مشکلات معیشتی -اقتصادی و سکونت آنان، اختصاص بودجه مخصوص سالمندان ، تلاش در جهت بیمه نمودن کلیه سالمندان و ارائه تسهیلات بیشتر به آنان و فراهم نمودن مکان های فرهنگی تفریحی ورزشی و برقراری استانداردهای ایمنی خصوصا در خیابان ها، مکان های عمومی مانند بیمارستان ها و محل زندگی از مهم‌ترین مواردی است که باتوجه به افزایش نرخ سالمندی در کشور باید توسط دستگاه‌های متولی مدنظر قرار گیرد.

حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: باتوجه به سند ملی سالمندی که در شهریورماه  1399 تصویب شد، ادارات و ارگان‌های بسیاری درخصوص سالمندان وظیفه‌مند هستند. بر اساس این سند برای هرکدام از نهادها هدف، مسئولیت و راهبردهایی تعئین گردیده که شورای ملی سالمندان و به تبع آن شورای استانی سالمندان موظف است با حضور استاندار محترم و جایگزین آنها جلساتی را تشکیل دهد و برنامه ریزی‌های لازم در این خصوص انجام گیرد. تمامی دستگاه‌های کشور در این سند وظایفی را بر عهده ‌دارند. شورای سالمندان استان‌ها هر سه ماه به طور مرتب باید جلساتی را تشکیل دهند و در این جلسات دستگاه‌ها برنامه‌های عملیاتی و اهداف سازمانی خود را برنامه‌ریزی و عنوان می‌کنند و از این طریق شاهد برنامه‌ریزی دقیق، تدوین زیرساخت‌ها برای رویارویی با پدیده سالمندی در سال‌های آینده خواهیم بود

وی خاطرنشان کرد: فرآیند سالمندی کاستی هایی به همراه دارد که بهزیستی زندگی این افراد را به چالش می‌کشد. حمایت اجتماعی در افزایش سلامت روانی سالمندان از اهمیت خاصی برخوردار است. حمایت اجتماعی با بهزیستی روانی رابطه مثبت دارد. بنابراین، افزایش حمایت اجتماعی سالمندان می‌تواند تأثیر مهمی بر بهزیستی روانی و عملکرد اجتماعی آنها داشته باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: درحال حاضر 40 مرکز شبانه‌روزی سالمندان و 9 خانه حمایتی سالمندان در استان خراسان رضوی فعال است. از این تعداد 20 مرکز شبانه‌روزی و یک خانه حمایتی در مشهد است و بقیه در سایر شهرستان‌ها ارائه خدمت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس اصل 44 قانون اساسی و واگذاری مراکز به بخش‌های خصوصی، درحال حاضر بیشتر مراکز سالمندان به بخش  غیردولتی واگذار شده است. براساس مصوبه هیات دولت خانواده‌های نیازمند که در دهک یک تا 5  قرار دارند از یارانه نگهداری در مراکز برخوردار می‌شوند. یکسری مکاتبات  نیز با بهزیستی کشور انجام گرفته و درصدد هستیم تا مبلغ شهریه درنظر گرفته شده برای مراکز را افزایش دهیم.

کد خبر 118986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد